Verkoopt een keurmerk beter?
Gepubliceerd op: 17 februari 2015De laatste tijd is veel aandacht voor de vraag hoe bedrijven hun duurzamere – gecertificeerde – producten kunnen vermarkten. De economische waardecreatie ervan. En eigenlijk zijn alle marketing-, retail- en duurzaamheidsprofessionals het er wel over eens: een keurmerk is geen doel op zich, maar een onafhankelijke ondersteuning van het ‘eigen verhaal’ van een bedrijf. Storytelling, dus.
Tomatenteler Frank van Kleef: “Ik verkoop geen tomaten”
Een bedrijf kan dat ‘eigen verhaal’ op veel manieren invullen. SMK sprak over dit onderwerp op de Fruit Logistica in Berlijn met Frank van Kleef, mede eigenaar van Royal Pride. Die vertelde: “Ik verkoop geen tomaten, ik verkoop een verhaal. Dat verhaal gaat over tomaten, hoe ik die teel, en hoe ik ervoor zorg dat ze niet alleen heerlijk smaken maar tevens voldoen aan de hoogste voedselveiligheidseisen. En dat ik daarbij ook nog zorg draag voor de omgeving en de mensen die op mijn bedrijf werken, et cetera. Maar je kan een nog zo mooi verhaal vertellen, het heeft natuurlijk alleen waarde als je ook kan zeggen dat je door een onafhankelijke partij wordt gecontroleerd. Dat laat ik zien met Milieukeur.”
Borging in de keten – duurzaam inkopen
Naast onderbouwing van een economische waardecreatie, is een keurmerk ook een ‘license to deliver’. Bijvoorbeeld als bewijs van duurzaamheid bij duurzaam inkopen, of omdat retailers de duurzaamheid van een product geborgd willen zien door een onafhankelijk keurmerk.
Meer over storytelling of license to deliver? Lees eens de volgende artikelen:
- Gulpener Bier: “Met het behalen van een keurmerk ben je er écht nog niet”
- Willem & Drees: “De menselijke maat als basis, biologisch en Milieukeur als objectieve borging”
- KG Fruit: “Bij het vermarkten van ons product, past ook de certificering door Milieukeur”
- Stayokay directeur Marijke Schreiner: …”Het EU Ecolabel is daarbij een inspiratiebron”
- Peter Koelewijn van Rondeel: “Een voorbeeld van creatief denken waardoor je je product beter benut.”
- Nadie Winde van Bidvest Deli XL: “In 2015 bieden we voor elk van onze producten een duurzamer alternatief”
- Corné Leenders van Boomkwekerij Udenhout: “Meer moeder natuur”
- ‘Zorgeieren’ met Milieukeur bij Jumbo
- Handje Gezond (blauwe bessen): “Ik wil kunnen aantonen dat ik net dat tandje extra bijzet voor het milieu”
- Jansen Paprika: “Nu kunnen we tenminste aantonen dat we op het hoogste niveau bezig zijn met duurzamer ondernemen.”
- Potplantenkwekerij Loek Jansen: “Grote tuincentra en de tussenhandel zijn echt op zoek naar onafhankelijke en betrouwbaar gecertificeerde duurzamere producten”
- Johan de Schiffart van A.C. Hartman: “Onze afnemer wenst kwaliteit en hecht daarbij steeds meer waarde aan een duurzamere productie”